Zasady świadczenia usługi teleporad medycznych w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Przychodnia Zdrowia w Słomnika
Podstawa: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. 2020 poz. 1395).
DEFINICJE
ŚWIADCZENIODAWCA – Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Zdrowia w Słomnikach, ul. św. Jadwigi Królowej 2, 32-090 Słomniki, NIP 9441989022, REGON 357372498;
TELEPORADA – świadczenie zdrowotne udzielane na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności;
LEKARZ – lekarz udzielający świadczeń zdrowotnych w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w siedzibie świadczeniobiorcy;
PACJENT – osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która wyraża wolę skorzystania z teleporady lub przedstawiciel ustawowy pacjenta.
ZASADY KORZYSTANIA Z TELEPORADY
- Teleporady są bezpłatne i realizowane przez świadczeniodawcę dla pacjentów w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, na podstawie zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia umowy.
- Prawo do skorzystania z teleporady mogą pacjenci, którzy złożyli deklarację wyboru lekarza POZ u świadczeniobiorcy.
- Teleporady realizowane są w formie konsultacji telefonicznych przy użyciu systemu centrali telefonicznej wraz z telefonami wewnętrznymi.
- Termin teleporady uzgadnia się z pacjentem, po uprzedniej telefonicznej rejestracji dokonanej przez pacjenta pod numerami telefonów:
- do wszystkich poradni tel: 12 388 29 99; 12 385 70 78,
- do poradni dziecięcej: 12 640 13 79.
- Termin teleporady ustalany jest na czas od godziny 8.00 do 18.00, od poniedziałku do piątku.
- Warunkiem udzielenia teleporady jest podanie przez pacjenta numeru telefonu, umożliwiającego skontaktowanie się przez lekarza z pacjentem. Pacjent zobowiązany jest do przekazania przez telefon również imienia, nazwiska i numeru PESEL.
- W dniu, w którym ustalony został termin teleporady, lekarz nawiązuje z pacjentem kontakt telefoniczny i udziela świadczenia zdrowotnego w postaci teleporady.
- Od momentu nawiązania połączenia z lekarzem, teleporada może być nagrywana, o czym pacjent jest informowany w trakcie zapowiedzi telefonicznej.
- Przed udzieleniem teleporady, lekarz identyfikuje pacjenta poprzez zadawanie pytań dotyczących jego danych osobowych.
- W trakcie teleporady lekarz przeprowadza wywiad na temat stanu zdrowia pacjenta.
- W trakcie teleporady lekarz może zgodnie ze wskazaniami wiedzy medycznej:
- udzielić porady lekarskiej,
- wystawić e-receptę,
- udzielić informacji na temat przyjmowania leków,
- zinterpretować wyniki badań,
- wystawić e- skierowanie,
- wystawić e – zwolnienie.
- W trakcie teleporady lekarz może poprosić pacjenta o przedstawienie dokumentacji medycznej (np. wyników badań), jeżeli są one niezbędne do przeprowadzenia teleporady. Dokumentację pacjent może przesłać e-mailem na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., podając dane identyfikacyjne pacjenta w tytule wiadomości (imię, nazwisko, PESEL). Przesłana dokumentacja zostanie dołączona do dokumentacji medycznej pacjenta, prowadzonej przez świadczeniodawcę.
- Pacjent ma prawo do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z lekarzem.
- Czas trwania teleporady wynosi przeciętnie około 10 minut.
- W przypadku niemożności telefonicznego skontaktowania się przez lekarza z pacjentem, pod podany przez pacjenta numer telefonu, lekarz zobowiązany jest podjąć trzy kolejne próby nawiązania połączenia, w odstępach co najmniej 10 minutowych.
- W razie niemożności skontaktowania się z pacjentem w trybie określonym powyżej, pacjent zobowiązany będzie do ponownego zarejestrowania się na zasadach określonych w tej Informacji.
- W sytuacji problemów technicznych niezależnych od świadczeniodawcy lub zerwania połączenia podczas teleporady, takich jak awaria urządzeń lub systemów komunikacji pacjent powinien poczekać na ponowne połączenie z lekarzem, nie wykonując w tym czasie innych połączeń, zostawiając wolną linię do kontaktu.
- Świadczeniodawca nie ponosi odpowiedzialności za usterki techniczne, uniemożliwiające nawiązanie lub kontynuowanie połączenia, nie leżące po jego stronie.
- W przypadku gdy pacjent wskutek obiektywnych okoliczności, których nie można było przewidzieć, zamierza zrezygnować z teleporady, powinien zgłosić to telefonicznie świadczeniodawcy.
INFORMACJA O SPOSOBIE REALIZACJI E-RECEPTY I E-SKIEROWANIA
- Decyzję o wystawieniu recepty lub skierowania podejmuje lekarz udzielający teleporady, w oparciu o przeprowadzoną teleporadę i dokumentację medyczną pacjenta, kierując się wskazaniami medycznymi.
- Pacjent nie może żądać od lekarza wystawienia recepty lub skierowania.
- Recepty i skierowania mają postać elektroniczną (tzw. e-recepta i e-skierowanie).
- W razie konieczności wystawienia e-recepty lub e-skierowania, lekarz wystawia je w systemie informatycznym i przekazuje pacjentowi sms – em, e-mailem lub na wydruku czterocyfrowy kod recepty lub skierowania.
- W celu realizacji e-recepty, pacjent udaje się do wybranej apteki i podaje farmaceucie kod recepty oraz numer PESEL.
- W celu realizacji e-skierowania, pacjent udaje się do wybranego podmiotu leczniczego (szpitala, poradni specjalistycznej itp.) i podaje tam kod skierowania oraz numer PESEL.
INFORMACJA O SPOSOBIE REALIZACJI E-ZLECENIA NA WYROBY MEDYCZNE
- Pacjent zgłasza świadczeniodawcy zapotrzebowanie na wydanie wyrobu medycznego przez telefon, e-mail, pisemnie lub osobiście w rejestracji świadczeniobiorcy lub podczas teleporady lub wizyty u lekarza.
- Lekarz, mając na uwadze zasadność zapotrzebowania pod względem medycznym, wydaje e-zlecenie na wyrób medyczny i przekazuje pacjentowi kod zlecenia lub zlecenie pisemne.
- W celu realizacji zlecenia na wyroby medyczne, pacjent udaje się do odpowiedniej placówki (apteki, sklepu medycznego, itp.), gdzie przekazuje kod e-zlecenia, numer PESEL lub zlecenie pisemne.
INFORMACJE O SPOSOBIE REALIZACJI BADAŃ DODATKOWYCH, W SZCZEGÓLNOŚCI LABORATORYJNYCH LUB OBRAZOWYCH (RTG, USG)
- Lekarz wystawia skierowanie na badanie laboratoryjne w postaci elektronicznej lub papierowej.
- Lekarz wystawia zlecenie na badania obrazowe w postaci elektronicznej lub papierowej.
- Pacjent zgłasza się na badanie laboratoryjne do siedziby świadczeniobiorcy następnego dnia w godzinach od 7.30 do 10.45, gdzie na miejscu jest pobierany materiał do badań.
- Wyniki badań mogą zostać odebrane przez pacjenta następnego dnia osobiście lub poprzez upoważnioną osobę, w rejestracji. Informację o wynikach badań można uzyskać od lekarza w ramach teleporady.
- W celu wykonania badań laboratoryjnych lub obrazowych, których nie można wykonać w siedzibie świadczeniodawcy, pacjent wraz ze zleceniem otrzymuje informację o miejscach udzielania tych świadczeń nieodpłatnie.
INFORMACJA O MOZLIWOŚCI ZAŁOŻENIA INTERNETOWEGO KONTA PACJENTA
- Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to bezpłatna aplikacja Ministerstwa Zdrowia, gdzie pacjent może szybko i bezpiecznie sprawdzi informacje o zdrowiu swoim, swoich dzieci lub osoby, która go do tego upoważniła.
- Do zalogowania się do IKP niezbędne jest posiadanie profilu zaufanego E-PUAP, dowód osobisty z warstwą elektroniczną (e-dowód). Można też zalogować się przez bank PKO BP, jeśli pacjent ma konto internetowe iPKO lub Inteligo.
- Szczegółowe informacje na temat IKP, dostępne są pod adresem: https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/pytania-i-odpowiedzi
DANE OSOBOWE
Dane osobowe podawane przez Pacjentów przy rejestracji i realizacji teleporady, przetwarzane są przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Przychodnia Zdrowia w Słomnikach, ul. św. Jadwigi Królowej 2, 32-090 Słomniki (administrator danych).
Podanie danych osobowych przez Pacjenta jest dobrowolne, jednakże niezbędne do skorzystania z teleporady. SP ZOZ w Słomnikach przetwarza dane osobowe pacjenta w celu realizowania teleporady. Szczegółowe postanowienia dotyczące ochrony danych osobowych Pacjentów znajdują się na stronie internetowej www.spzozslomniki.pl w zakładce RODO oraz stanowią załącznik do niniejszego Regulaminu.